چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

علیرضا سلطانی: سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور در نخستین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی چنان‌که از قبل پیش‌بینی می‌شد عمدتا بر محور مسائل اقتصادی متمرکز بود.

رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو از تصمیمات و برنامه‌هایی سخن گفت که نگرانی‌های اخیر پیرامون عملکرد تیم اقتصادی دولت را از بین برد ضمن اینکه امید و اعتمادی که با روی کار آمدن دولت ایجاد شده بود را در فضای اقتصادی کشور تقویت کرد. در این زمینه چند نکته قابل توجه است:

سخنان رئیس‌جمهور پیرامون مسائل اقتصادی به لحاظ گفتاری دقیق و برنامه‌ریزی شده، بود؛ اگرچه نقطه ضعف گفتاری رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو، تخصصی شدن زیاد مباحث بود. هرچند تخصصی سخن گفتن روحانی و تسلط وی روی مسائل اقتصادی و آمارها، می‌تواند برای مردم دلگرم‌کننده باشد و در جلب و جذب اعتماد مردم مؤثر واقع شود، اما بهتر بود رئیس‌جمهور پیش از ورود به تصمیمات اتخاذ‌شده با توجه به انتظارات و سطح ادراک افکار عمومی در کنار بیان کلی رشد اقتصادی منفی کشور به مشکلات روزمره اقتصادی مردم در حوزه‌های مختلف ازجمله معیشت و سلامت اشاره و تصویری ساده، شفاف و واقع‌بینانه از شرایط کنونی ارائه‌می‌کرد. سپس راهکارها و تصمیمات گرفته شده برای برون‌رفت از این شرایط در کوتاه‌مدت تشریح می‌شد. این مسئله باعث می‌شد که توده مردم علاوه بر اینکه به تسلط و آگاهی کامل رئیس‌جمهور از مشکلات روزمره پی‌می‌برند، اهمیت و ضرورت تصمیمات گرفته شده را بهتر و بیشتر درک کنند.

اما تصمیماتی که رئیس‌جمهور از آنها راهکارهای دولت برای برون‌رفت از تنگناهای اقتصادی در کوتاه‌مدت نام برد، به‌نظر تصمیماتی دقیق، کارشناسی و هدفمند (در راستای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت) می‌رسد که به دور از هیجانات کاذب و وعده‌های فضایی که سال‌ها بر نظام برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کشور سایه انداخته بود، گرفته شده است. این تصمیمات بیش از آنکه با اهداف سیاسی و تبلیغاتی به‌دنبال ورود مستقیم به مشکلات روزمره مردم باشد و ماهیت تسکینی داشته باشد، بر مبنای شناسایی ریشه‌های مشکل و درمان آن است.

تأکید بر آسان‌سازی‌ روند استفاده از تسهیلات بانکی(برای گشایش سریع اسناد اعتباری)، کاهش سختگیری‌های گمرکی(برای ترخیص فوری کالاهای اساسی و داروی دپو شده در گمرکات)، اولویت پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران (برای فعال‌کردن دوباره پیمانکاران در طرح‌های عمرانی و اقتصادی) و تأمین فوری کود کشاورزی بدون اینکه دولت هزینه‌ای اضافی و گزاف پرداخت کند در این راستا قابل اشاره است. تداوم این روش سیاستگذاری با تقویت چاشنی اعلام عمومی گسترده و شفاف، راهگذار از شرایط کنونی رکود تورمی را آسان و کم‌هزینه می‌کند.

کد خبر 230767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز